Volebný program

Mnoho obyvateľov  nie je spokojných s verejným životom v meste. Aj napriek relatívne dobrej ekonomickej situácii v meste mnoho mladých ľudí z neho odchádza hľadať životné šťastie  do iných častí sveta. Mnoho živiteľov rodín opúšťa kvôli zdroju obživy svoje rodiny, čo ich následne ťažko deformuje. Mnohým ľuďom vadí tiež stav súčasnej spoločnosti.

Do volebnej kampane vstupujem s predstavou  zmeniť  na tomto stave čo najviac. Pokúsim sa načrtnúť metódy a spôsoby, akým dosiahnuť vyriešenie problémov, ktoré pociťujeme v našom meste.

Do volebného súťaženia vstupujem s dvoma programami. Prvým je Program 2020 (P20) a druhým Program 2025 (P25) . Čísla v názvoch programov predstavujú roky, ktoré čoskoro prídu. Cieľom Programu 2020 je, aby vo volebnom období 2019-2022 dosiahlo mesto 20 000 obyvateľov a Program 2025 je o dosiahnutí počtu 25 000 obyvateľov mesta vo volebnom období 2023-2027.

Predtým, ako vám o týchto programoch niečo poviem , pripomeniem vám, že som azda jediný človek v meste, ktorý už verejné programy v meste realizoval. Prvým z takýchto programov realizoval bol program 100 dní, ktorý predstavoval výstavbu plynových kotolní na sídlisku Banisko, ale aj inde v meste. Druhým programom bol Program 500 dní, ktorý som realizoval ako riaditeľ Tehosu v rokoch 2005-2006 výstavbou nového systému vykurovania v meste. Čas, ten objektívny sudca, ocenil  tieto projekty ako úspešné a pomohli všetkým ľuďom . Aj tým , ktorých sa to týkalo, aj tým ostatným, ktorí v meste žijú. Tak prečo niečo, čo fungovalo v minulosti, neskúsiť opäť. Skúsiť to tou istou metódou, pritom využiť životné skúsenosti, aby to dopadlo ešte lepšie.

Ciele P20a P25 sú reálne.  Rozhodne to nebude ľahké. Naopak. Bude to veľmi ťažké. Ich splnenie  bezpodmienečne vyžaduje občiansku angažovanosť vo veciach verejných, posilnenie demokratizácie verejného života a múdre rozhodnutia samosprávy. Na toto všetko občania Dolného Kubína máte. Splnenie cieľov P20 a P25  počíta s hlbokými zmenami v oblasti ekonomického, sociálneho a spoločenského života v meste.  Inak povedané :  pre splnenie cieľov P20 a P25 je potrebné v meste realizovať zásadnú reformu.  Reforma nespočíva vo zvolení iného človeka na post primátora, ale v novom myslení.  Reforma vyžaduje zaviesť nové metódy a spôsoby spravovania vecí verejných. A najhlavnejší  zmena spočíva v inom prístupe ľudí  k verejnému životu  v meste , voči sebe nevynímajúc. Čo mám na mysli, o čom vlastne hovorím?

O tom bude môj volebný program.

Ciele programov 2020 a 2025 je možné splniť len za predpokladu, že obyvateľstvo sa aktívne zapojí do verejného života v meste. Aby táto, na prvý pohľad nepredstaviteľná situácia nastala, je potrebné ľuďom vytvoriť takú situáciu, aby neboli dôležití len v deň volieb ,ale každý deň života mesta. Nijaké sľuby nepomôžu, treba konať. Bez aktívnych ľudí sú mnou navrhované programy P2020 a P2025 nerealizovateľné.

Spôsob, ktorý s istotou nastolí situáciu, že ľudia sa budú zapájať do verejného života je zavedenie verejného hlasovania do komunálnej politiky. Verejné hlasovanie bude   chrbtovou kosťou politického systému v meste Dolný Kubín. Zavedenie verejného hlasovania   bude základom pre realizáciu hlbokých systémových zmien v meste.

Zavediem inštitút verejného hlasovania do bežného politického a spoločenského života v meste Dolný Kubín

Verejné hlasovanie  som už v Dolnom Kubíne realizoval 2 krát. Prvýkrát pri výstavbe domových kotolní  v roku 2004, kedy sami ľudia rozhodli o ich výstavbe. Druhýkrát to bolo po nástupe do funkcie konateľa Tehosu, kedy ľudia vybrali, akým spôsobom sa bude vytvárať tepelný systém v meste. Ľuďom som oznámil, že stávajúci systém je v havarijnom stave a majú na výber buď výstavbu domových kotolní na čo som im predložil hotový projekt, ktorý som predtým vypracoval, alebo vybudovanie nového systému centrálneho vykurovania. 77 percent ľudí hlasovalo za centrálne vykurovanie a ja som to rešpektoval, nehľadiac na svoj názor, zámery a finančné náklady, ktoré som vynaložil z vlastného vrecka.  Teda nie moja osoba otočila od blokových kotolní, ako mi to mnohí vyčítajú, ale ľudia rozhodli o centrálnom systéme vykurovania. Ako ľudia rozhodli, tak som konal a snažil som sa o čo najlepší výsledok. Čas vyhodnotil moju snahu ako zmysluplnú.

Verejné hlasovanie možno zaviesť do života v meste okamžite. Nič tomu nebráni. Aj keď v právnom systéme nášho štátu nie je výsledok verejného hlasovania pre samosprávu záväzný,  jeho výsledky budem vždy rešpektovať.

Ak budem zvolený,  budem bez výhrad rešpektovať výsledky verejného hlasovania.

Verejné hlasovanie sa bude vyhlasovať pri nasledovných prípadoch:

          pri schvaľovaní rozpočtu mesta

          pri kúpe a predaji majetku mesta

          pri zmluvách o úvere pre mesto

Ak bude samospráva nútená predkladať verejnosti  podklady k horeuvedeným skutočnostiam, bude musieť pripraviť podklady a zdôvodnenia na oveľa vyššej úrovni, ako doteraz a s vyššou zodpovednosťou, čo prinesie tlak na pracovníkov samosprávy, aby predkladali dokumenty oveľa profesionálnejšie  ako je tomu dnes. Na druhej strane sa ľudia budú viac zaujímať o tieto veci a budú cítiť oveľa väčšiu zodpovednosť, ako je tomu dnes.

Ďalej sa bude  verejné hlasovanie vyhlasovať aj na úrovni mestských častí, keď o to ľudia požiadajú. Ak by referendum fungovalo dnes, pozemková reforma v Kňažej by už  bola dávno vyriešená.

Na platnosť verejného hlasovania nebude treba žiadne minimálne množstvo hlasov. Kto bude chcieť hlasovať, ten bude, komu to bude jedno, hlasovania sa nebude musieť zúčastniť.  Verejné hlasovanie bude vždy platné.  Aj keby bolo  aktívnych ľudí  len 100,  považujem za dôležité, aby svoju aktivitu mohli preukázať a neboli zablokovaní  tými občanmi, ktorým je to jedno. Tí môžu pokojne ostať pri krčmových rečiach.

Aby bolo verejné hlasovanie efektívne a ľudia nehlasovali ako v Športke, bude samospráva vo veci   otázok  verejného  hlasovania organizovať  metodické dni, kde sa budú môcť poverení ľudia  oboznámiť s podkladmi a vyjasniť si  otázku, ktorá bude predmetom referenda  tak, aby mohli hlasovať čo najobjektívnejšie. Aby na úrad nechodili stovky ľudí, budú sa týchto metodických dní zúčastňovať  títo poverení ľudia:

          predsedovia bytových spoločenstiev

          zástupcovia jednotlivých ulíc, zvolení ich občanmi.

V prípade  predsedov bytových spoločenstiev, bude možné, aby títo hlasovali za celú bytovku, ak  k tomu ich obyvatelia dajú súhlas.

Na realizáciu konkrétneho verejného hlasovania  bude stačiť, aby sa občan mesta zaregistroval na mestskom úrade, kde dostane kód, ktorým sa prihlási do elektronického systému a bude môcť hlasovať z ktoréhokoľvek miesta na Zemi, stačí, aby mal prístup na internet.

Od  nástroja  verejné hlasovanie očakávam:

          zapojenie občanov do verejného života

          odstránenie korupcie

          efektívne riadenie vecí verejných v meste

          prudký rozvoj mesta vo všetkých oblastiach

          vytvorenie silných komunitných vzťahov.

          zvýšenie životnej úrovne

Na začiatku som sľúbil, že ponúknem systémové zmeny. Verejné hlasovanie zasiahne všetky oblasti verejného života. Bude novým politickým nástrojom účasti ľudí na riadení mesta počas celého volebného obdobia, nielen v deň volieb. Bude sa tiahnuť životom samosprávy, ako červená niť, bude chrbtovou kosťou politiky v meste.  Dôkaz o tomto tvrdení predložím v ďalších bodoch môjho volebného programu.

Pre systémový rozvoj mesta  ako perspektívneho miesta na život v podmienkach 21. storočia je potrebné vypracovať špičkový územný plán.

Aby sa splnili ciele P2020 a P2025  je nutné, aby sa sme naplánovali, ako sa bude mesto vyvíjať až do horizontu rokov 2040-2050. Je treba jasne stanoviť, kde budú nové obytné zóny, oblasti s priemyselnou zástavbou , poľnohospodárska a lesná činnosť. A hlavne jednoznačne určiť polohu druh  a smer dopravných tepien, ktoré nás budú spájať s okolitým svetom a ich napojenie na vnútorný dopravný systém mesta. O tejto dôležitej otázke sa doteraz len veľa hovorilo a nič neurobilo. Je veľmi dôležité tento stav okamžite a rázne zmeniť.

Takéto ponímanie celej  záležitosti vnucuje aj spôsob, akým sa má nový územný plán vypracovať. Treba tak učiniť na dvoch úrovniach.

Prvá  úroveň je vypracovanie územného plánu celej oblasti od  Jasenovej po Oravský Podzámok, od  Malatinej  po Párnicu. Toto bude realizované v spolupráci so samosprávami dotknutých obcí, kde Dolný Kubín bude hrať úlohu lídra.

Druhá úroveň vypracovania nového územného plánu je zhotovenie územného plánu pre samotný Dolný Kubín. Je logické, že rozvoj Dolného Kubíne musí byť zasadený do komplexného rozvoja  celej oblasti Dolnej Oravy a nie naopak. Totiž na rozvoji celej oblasti získa nielen samotná oblasť so všetkými  dotknutými obcami, ale aj  naše mesto.  Z tohto dôvodu vidím veľkú perspektívu spolupráce a úspech tohto prístupu a zámeru.

Na vypracovanie uvedených dokumentov zostavím vysoko odbornú komisiu z tých najschopnejších ľudí z mesta, doplnenú o najlepších odborníkov v danej oblasti.. Komisia dostane za úlohu nadviazať kontakty so štátnymi orgánmi, ktoré majú v popise práce rozvoj území, výstavbu infraštruktúry a dopravných stavieb.

   Nový územný plán bude základným dokumentom pre rozvoj mesta v nasledovných desaťročiach.

V prípade úspechu vo voľbách sa zaväzujem k vypracovaniu nového územného plánu pre naše mesto tak, ako som to načrtol vyššie.

 

Aby sa splnil hlavný cieľ Programu 2020, ktorým je dosiahnutie 20 000 obyvateľov mesta, je nutné postaviť nové byty a domy. Potrebujeme približne 800 nových bytových jednotiek.

Z tohto dôvodu pristúpi samospráva vo volebnom období 2018-2022 k výstavbe 300 nájomnýchbytov a vytvoreniu stavebných parciel pre 500 domov.

Nájomné byty sú pre mladé rodiny jedným z najdôležitejších parametrov ich existencie a fungovania.Už keď začínala éra hypoték som bol toho názoru, že táto cesta nie je vhodná. Aby sa romantická láska medzi dvoma ľuďmi premenila na pevné puto života, aby vznikla skutočná rodina s deťmi,nesmie byť manželstvo a partnerstvo zaťažované dlhodobými a stresujúcimi skutočnosťami, pričom finančná záťaž, medzi také patrí. Nájomné byty budú slúžiť pre mladé rodiny a vôbec pre mladých ľudí a pomáhať im pri štarte do vlastného života. Aby sa mohli sústrediť na pracovný rast a vznik rodiny. Keď sa takejto rodine začne dariť a finančná situácia sa im zlepší, potom nech si postavia, alebo kúpia trebárs kaštieľ.

Stavebné parcely pre rodinné domy predstavujú pozemky s inžinierskymi sieťami, prístupovými cestami a zázemím. Súčasná chaotická výstavba v meste tu dom, tam dva domy, musí skončiť. Prináša to chaos a neschopnosť efektívne vykonávať verejné služby, akými sú napr. údržba ciest, zber komunálneho odpadu a pod. O pozitívnom urbanizme ani nehovoriac.

Byty a domy budú stavať kubínske firmy. Otvorí sa im tak možnosť ukázať, čo dokážu. Viem, že na to majú, už som sa o tom presvedčil. Kubínske firmy budú mať prednosť, lebo je to v záujme mesta  a jeho obyvateľov. Po všetkých stránkach, ktoré tu nebudem teraz rozoberať. Pred rekonštrukciou Tehosu, ani po ňom sa kubínske firmy, až na výnimky nezúčastňovali výstavby v meste. Čudujte sa, počas môjho pôsobenia v Tehose to šlo. Len akosi si to nikto nevšimol. Mám silný pocit a nielen ten, mám skúsenosti, že si to nevšimli ani samotné firmy.

Pomer počtov bytov a domov nemusí byť určený tak, ako ho navrhujem. Ak život ukáže, že ľudia chcú viac bytov a menej domov, alebo opačne, plán sa tomuto želaniu prispôsobí.

Popri bytovej výstavbe sa bude, čo je logické, realizovať aj výstavba občianskej vybavenosti o čom budem hovoriť v iných bodoch volebného programu.

Poviete, že mesto nemá pozemky na takúto výstavbu. Mesto tieto pozemky kúpi. Mám vyhliadnuté konkrétne lokality na tento účel, ale nie som až tak kompetentný, aby som to určil sám, preto nemá zmysel ich menovať. Tieto lokality budú konkretizované v novom územnom pláne, ktorý som už spomínal a definitívne rozhodnutie padne v referende, ktoré za týmto účelom prebehne. Ľudí sa spýtame, či súhlasia s navrhovaným riešením, či súhlasia, aby ich mesto v budúcnosti vypadalo tak, ako to bude konkrétny návrh určovať a popisovať. Áno , referendum zasiahne aj do tejto, mimoriadne dôležitej oblasti života v meste. Veď som sľúbil, že ľudia budú mať možnosť zúčastňovať sa verejného života v meste permanentne a stále.

 Vždy čo som sľúbil, som aj splnil.

Pre splnenie hlavného cieľa Programu 2020 je potrebné podporiť viacerými spôsobmi rodiny so školopovinnými deťmi.

Novým finančným nástrojom podpory bude vyplácanie  prídavkov na druhé a tretie dieťa v rodine. Rodina, resp. opatrovateľ dieťaťa dostane na druhé dieťa v rodine 15 euro mesačne a na tretie dieťa 20 euro mesačne. Podpora sa bude vzťahovať na deti od narodenia až po dovŕšenie 15 roka života, resp. do ukončenia základnej školskej dochádzky.

Aby rodičom, resp. opatrovateľovi dieťaťa vznikol nárok na rodinné príplatky bude musieť splniť tieto podmienky:

  • rodičia, resp. opatrovateľ bude musieť mať stále bydlisko na adrese v meste Dolný Kubín
  • dieťa bude navštevovať predškolské zariadenie, alebo základnú školu na území mesta
  • aspoň jeden z rodičov bude mať uzavretý platný pracovný pomer, zabezpečujúci stály príjem, výnimku budú tvoriť osamelé matky, alebo otcovia samoživitelia.
  • rodičia, alebo opatrovatelia detí sa budú o nich dostatočne starať.
  • dieťa bude absolvovať podmienky miestnej spoločenskej činnosti detí a mládeže ( viď Koncepcia športu, kultúry a umenia).

Rodiny, ktoré budú mať viac ako tri deti budú podporované individuálne.

Predpokladané náklady na financovanie tohto nástroja sa plánujú vo výške 600 až 700 tisíc euro ročne. Táto položka bude súčasťou rozpočtu mesta Dolný Kubín.

Podpora mladých rodín bude okrem toho realizovaná:

  • existenciou nájomných bytov s primeraným nájomným
  • kvalitnými predškolskými zariadeniami
  • moderným vyučovacím školstvom
  • širokou škálou realizácie mimoškolského života detí a rodín
  • pozitívnou diskrimináciou pri získavaní pracovných miest pre rodičov a živiteľov rodín.

Po započítaní sumy rodinných prídavkov a ušetrení poplatkov za návštevu krúžkov v rámci miestnej spoločenskej činnosti detí a mládeže môže rodina s troma deťmi  získať do rodinného rozpočtu sumu 900 euro, čo je suma, ktorá dnes stačí na pokrytie elektrickej energie a tepla pre bežný  trojizbový byt v meste.

Zvýšenie pôrodnosti  a nárast počtu detí v meste bude hlavný zdroj zvýšenia počtu obyvateľov , čím sa splní hlavný cieľ Programu 2020 , teda dosiahnutie počtu 20 000 obyvateľov Dolného Kubína.

   Zvýšenie životnej úrovne obyvateľov mesta bude podporované aj výstavou občianskej vybavenosti v meste. Program 2020 a Program 2025 plánujú novú výstavbu občianskej vybavenosti vo dvoch etapách:

 

Prvá etapa roky 2019-2022 (súčasť Programu 2020)

 

  1. Výstavba mestskej tržnice
  2. Výstavba domova dôchodcov s kapacitou 250 miest
  3. Odkúpenie plochy ihriska s umelým povrchom a jeho revitalizácia
  4. Výstavba detského domova s dôrazom na systém profesionálneho rodičovstva.
  5. Výstavba cyklotrás v rámci vnútorného mestského okruhu s napojením na vonkajšie terminály cyklotrás. Vnútorný okruh cyklotrás predstavuje systém, ktorý bude spájať jednotlivé mestské časti. Vonkajšie terminály sú body, ktoré spoja mestské cyklotrasy so smermi na Oravský Podzámok, Ružomberok a Párnicu.  Trasy mestských cyklotrás a body terminálov určí nový územný plán.
  6. Vybudovanie letného kúpaliska pri Aquarelaxe
  7. Modernizácia plochy letného štadióna s vybudovaním atletickej dráhy
  8. Modernizácia synagógy podľa vypracovaného plánu
  9. Modernizácia kultúrneho strediska na Bysterci
  10. Modernizácia mestských komunikácií, chodníkov a sietí
  11. Vypracovanie projektovej dokumentácie podzemných parkovísk na Brezovci a Banisku a parkovacích domov v Starom meste a Bysterci.
  12. Vypracovanie projektovej dokumentácie na športovo spoločenskú halu
  13. Vypracovanie projektovej dokumentácie na záchytné parkoviská na Bysterci a Starom meste jedno od Ružomberka a druhé od Oravského Podzámku, tretie od Kraľovian

 

Druhá etapa roky 2023-2027 ( súčasť Programu 2025)

 

  1. Vybudovanie krytej športovo- spoločenskej haly
  2. Budovanie novej mestskej štvrte pre 4-5 tisíc obyvateľov
  3. Budovanie záchytných parkovísk : 1x od Ružomberka, 1x od Oravského Podzámku, 1x od Kraľovian
  4. Budovanie podzemných parkovísk a parkovacích domov na sídliskách
  5. Zavedenie elektrifikácie mestskej hromadnej dopravy a taxislužby
  6. Kompletizácia vnútorného systému mestských cyklotrás a ich napojenie na vonkajšie terminály cyklotrás
  7. Vybudovanie mestských záhrad
  8. Budovanie elektrických nabíjacích staníc
  9. Vybudovanie mestského systému elektrifikácie založenej výlučne na obnoviteľných zdrojoch energie
  10. Budovanie MVP v súlade s požiadavkami doby
  11. Postupné zavádzanie systému zdieľanej ekonomiky v procese mestského života
  12. Príprava projektov pre roky 2028-2032

 

Obe etapy, hoci sú oddelené tvoria spolu celok a ovplyvňujú sa. Podstatnou črtou Programu 2020 a Programu 2025 je ich pružnosť a prispôsobenie sa ekonomicko- sociálnym podmienkam v dobe, v ktorej sa budú realizovať. Základný cieľ však ostáva nezmenený. Je ním zlepšenie podmienok života v meste na čo najvyššiu úroveň v prospech všetkých obyvateľov mesta.

Program 2025 je pokračovaním Programu 2020. Program 2025 spadá do obdobia rokov 2023+ 2027 a prekrýva sa s volebným obdobím.

 

Základným parametrom tohto programu je výstavba novej bytovej štvrte s občianskou vybavenosťou  na novom území o rozlohe 350 000 m2.  Táto nová mestská štvrť sa bude budovať  v štýle „ smart city“.

 

To znamená, že pri jej výstavbe budú dodržané hlavne tieto zásady:

 

 

 

          všetky objekty a budovy budú vyrábať elektrickú energiu zo slnka vody a zeme minimálne do výšky svojej vlastnej spotreby.

          všetky vybudované objekty budú spotrebovávať  energiu z obnoviteľných zdrojov

          pre územie mestskej štvrte bude vybudovaný inteligentný systém nakladania s elektrickou energiou

          Energetická náročnosť budov a objektov bude maximálne do  20 kw/m2/ ročne.

          všetky objekty budú používať úžitkovú vodu.

          konštrukcia obvodových plášťov a striech bude prispôsobená tak, aby nezanechávala  po sebe ekologickú stopu, alebo ju minimalizovala, čo určí norma v čase výstavby.

          všetky objekty budú  použitú a vypúšťanú vodu recyklovať pre použitie ako úžitkovú vodu.

          objekty a územie mestskej štvrte budú zachytávať dažďovú vodu na jej území.

           celá mestská štvrť  dosiahne  úplnú separáciu odpadu

          mestská štvrť bude spojená s centrom mesta cyklotrasou

          medzi štvrťou a centrom budú premávať autobusy a iné typy verejnej dopravy len na pohon na báze obnoviteľných zdrojov

           do mestskej štvrte budú mať vstup iba vozidlá s pohonom, na báze obnoviteľných zdrojov, alebo na kombinácii s obnoviteľným zdrojom.

 

          na území  a plochách mestskej štvrte sa nebudú používať chemické a neprírodné látky látky

 

 

Jedným z charakteristických znakov neefektívnosti samosprávy je nakladanie s miestnymi daňami. Pod týmto rozumiem dane z nehnuteľností, ktoré platia občania a firmy. Program 2020 a Program 2025 obsahujú v tejto oblasti nasledovné zmeny.

1.       Dane, ktoré zaplatia občania, ostanú k dispozícii tej mestskej časti, na území ktorej boli vybrané.

2.       O použití týchto daní rozhodne miestne verejné hlasovanie za týmto účelom vyhlásené.

3.       Rozvoj miestnych častí ( ako o tom hovorí  P20 a P25 v inej časti) bude spojený s použitím miestnych daní v štvorročnom cykle, to znamená, že samospráva miestnych častí bude plánovať a môcť použiť takto získané finančné prostriedky  počas štyroch rokov, nie ako dnes v priebehu jedného roka.

4.       Mestská samospráva stanoví minimálnu finančnú úroveň  miestnych daní pre obyvateľstvo. Obyvatelia mestskej častí si budú môcť v miestnom verejnom hlasovaní  odsúhlasiť vyššie dane pre občanov  ( nie pre firmy a podnikateľov). Takto získané finančné prostriedky ostanú pre použitie potrieb v mestskej časti.

5.       Každá mestská časť bude mať nárok na časť miestnych daní  vybratých od podnikateľov a firiem. Prídel bude stanovený pevnou sumou na hlavu a bude platiť počas celého štvorročného volebného obdobia.

6.       Miestna samospráva bude povinná vypracovať štvorročný plán rozvoja mestskej časti. Plán bude podrobený miestnemu hlasovaniu a ak bude v tomto úspešný, následne bude schvaľovaný v mestskom zastupiteľstve a zaradený do štvorročného vykonávacieho plánu mesta.

Ciele týchto zmien sú už obvyklé:

          zefektívnenie použitia miestnych daní

          odstránenie korupcie

          vytvorenie priestoru a predpokladov aktivity každého občana v mieste jeho bydliska

          zlepšenie životných podmienok obyvateľstva.

 

 

Situácia v nakladaní s komunálnym odpadom je veľmi zlá. V oceánoch pláva súvislá vrstva odpadu o rozlohe 40 násobku rozlohy Slovenska, mikročastice plastov , chemikálií a ropy sa objavujú v pitnej vode na celom svete, naše mesto nevynímajúc.

Skládky komunálneho a priemyselného odpadu neustále rastú, ich kapacita sa napĺňa, nové niet kde stavať. Táto situácia sa prejaví v prudkom raste poplatkov za odpad a zníženie kvality životného prostredia. Mestá  pristupujú k rôznym formám separovania a techník nakladania s komunálnym odpadom, ale tieto technológie neriešia problém, množstvo odpadu neklesá, naopak.  Ide o cestu s priepasťou na konci.

 

  Vo veci nakladania s komunálnym a priemyselným odpadom plánujem zaviesť tieto opatrenia:

 

1.       Od začiatku roka 2020 zakázať používanie plastových tašiek , sáčkov a jednorazových plastových výrobkov  na celom území mesta bez výnimky.  Rok 2019 bude doba, počas ktorej sa všetky dotknuté subjekty a osoby pripravia na dané opatrenie.

2.       Od začiatku volebného obdobia zaviesť  podstatne vyššie sledovanie nelegálnej činnosti pri nakladaní s komunálnym odpadom ( vznik čiernych skládok, zamorovanie prostredia, a pod.) Monitoring bude realizovať mestská polícia a na to zriadené občianske hliadky. Porušenie činnosti s nakladaní odpadu na území mesta sa bude finančne postihovať  pokutami oveľa vyššími, ako sú dnes.

3.       Do konca roka 2022 zaviesť v meste systém spočívajúci v 100% recyklácii komunálneho a priemyselného odpadu.  Za týmto účelom mesto vypíše súťaž na návrh takéhoto systému. Víťazný návrh bude finančne odmenený a navrhovateľ dostane šancu tento systém zaviesť do praxe so všetkými finančnými a spoločenskými benefitmi pre víťazného navrhovateľa. Okrem 100 %-nej recyklácie je jedným z cieľov, aby spred bytových domov zmizli nádoby a koše na komunálny odpad.

4.       Iniciovať regionálne hnutie na podporu a zavedenie nového systému balenia tovarov a obehu vratných obalov.  Takéto technológie už existujú, aby však boli ekonomicky návratné a zároveň inovatívne, ich realizácia je potrebná aspoň na úrovni VÚC.

 

Uvedené opatrenia prinesú rapídne zníženie množstva komunálneho a priemyselného odpadu, čo prinesie pozitívne dopady na život ľudí v budúcnosti.

 

 

 

 Kultúra a šport sú dôležitými mentálnymi prvkami  slovenského národa, ktoré sa vyvíjali  od vzniku národa až do dnešných dní. Generácia za generáciou preberali od predkov tieto prvky, rešpektovali tradície, rozvíjali ich dennodennou činnosťou a odovzdávali svojím nasledovníkom.

   Kultúrne spolky, športové kluby nezakladali politické strany ani firmy, ale inteligencia národa. Učitelia, básnici, kultúrni a spoločenskí činovníci. Tisíce bezmenných ľudí  vytvorili takú kultúrnu a športovú tradíciu, ktorá je ozdobou Slovákov. Naše kultúrne telesá poznajú od Japonska po USA, v pamäti národa sú zapísané športové úspechy našich spoluobčanov .

Aby sme v reťazení času pridali ďalšie pevné ohnivko v kultúre a športe, treba k týmto fenoménom pristupovať s vážnosťou a systémovo.

Stav v podpore kultúry a športu  v našom meste považujem za nedostatočnú a nedôstojnú. Kultúrne spolky a športové kluby živoria, stav neumožňuje vykonávať tieto činnosti poriadne ani na amatérskej úrovni. Tento stav treba zásadne zmeniť po finančnej, organizačnej a spoločenskej stránke.

 

Pre oblasť športu, kultúry a umenia vyčlení mesto v rokoch 2019 až 2022 sumu 500 tisíc euro ročne.  Je to sedemkrát viac, ako v roku 2018. Cieľom navýšenia sumy na spomínanú výšku nie je ohurovať občanov mesta, ale vyjadrením podpory, ktorú si  zo strany samosprávy  šport, kultúra a umenie vyžaduje. Ak chceme dôstojne obstáť pri rozvíjaní kultúrnych a športových tradícií, poskytnúť obyvateľom mesta  primerané kultúrne a športové vyžitie niet inej cesty, ako navýšiť finančnú podporu takým spôsobom, ako to navrhujem.

 

Uvedená suma 500 tisíc euro ročne sa rozdelí do troch finančných zdrojov:

 

  1. Každý žiak a žiačka ZŠ dostane poukaz vo výške 30 euro, ktorý použije na financovanie toho kultúrneho, či športového spolku, ktorý navštevuje, alebo daruje tomu klubu, ktorý podľa žiaka najlepšie spĺňa jeho predstavy o fungovaní spolku. Tento poukaz bude možné použiť po čiastkach 10 euro, t.j. na tri účely. Napr. syn môže rodičom kúpiť zájazd do Tatier, ktorý bude organizovať mestský turistický spolok. Alebo dcéra kúpi rodičom  k výročiu svadby vstupenku do aquaparku  a pod. Podmienkou bude, aby sa suma použila v rámci mestských aktivít, aby peniaze tiekli cez naše spolky a kluby, prípadne mestské organizácie.  Ročne sa na tento účel použije suma do 70 tisíc euro. Týmto krokom bude samospráva sledovať
  • tlak na zvyšovanie kvality a činorodosti klubov a spolkov, pretože poukazy nedostanú lenivé, nič netvoriace spolky a kluby.
  • opatrením dosiahnem potrebný stav a to, aby ľudia sami, bez akýchkoľvek  vodení za ručičku sami rozhodovali o časti mestských financií. Áno, ide o praktické zavedenie tkzv. participiálneho rozpočtu. Len na okraj, tento princíp použijem aj v iných oblastiach. O tomto novom systémovom prístupe sa veľa hovorí aj v terajšom zastupiteľstve mesta. Hovorí a…. hovorí a hovorí.  A bude hovoriť, len skutok nie je žiadny. Ja prichádzam s novým praktickým prístupom a opakujem  v rámci samosprávy sa tento prístup stane bežným o čom budem hovoriť v ďalších bodoch volebného programu.
  1. Sumou 400 tisíc euro sa podporia tie kluby a spolky, ktoré vyvíjajú činnosť na území mesta. Športové kluby sa začlenia do troch skupín:
  • hlavné športy
  • bežné športy
  • doplnkové športy

              Podľa zadelenia do kategórie bude konkrétny druh športu  podporovaný. U hlavných  športoch bude cieľom, aby  účinkovali v takých súťažiach, v ktorých budú šíriť dobré meno  mesta a jeho obyvateľov .  V kategóriach bežné a doplnkové športy bude kladený dôraz na   masovosť a dostupnosť  obyvateľov vykonávať tieto športy. Návrh na zadelenie konkrétneho  športu  predloží mestské zastupiteľstvo obyvateľom, ktorí s ak tomuto rozdeleniu vyjadria vo verejnom hlasovaní.

  1. Suma 30 tisíc euro bude vyhradená na podporu zvlášť talentovaným a výkonným športovcom, ktorí budú štartovať na reprezentačnej úrovni a budú mať šancu zúčastniť sa ME, MS, alebo olympiády.

Ďalšie opatrenia v koncepcii športu, kultúry a umenia :

 

  1. Na akciách, ktoré budú organizovať kluby a spolky na území mesta a zároveň budú poberateľmi mestskej dotácie, bude pre občanov mesta voľný vstup. Ak bude klub financovaný z daní občanov, tento má nárok na primeranú protihodnotu.  Ostane dobrovoľné vstupné, závislé na rozhodovaní konkrétneho občana, samospráva do toho nebude hovoriť.  Návštevníci, ktorí nie sú občanmi mesta budú platiť vstupné podľa rozhodnutia konkrétneho klubu a spolku.
  2. Kluby a spolky, ktoré budú poberateľmi mestskej dotácie nebudú môcť vyberať povinné poplatky za členstvo v prípade občanov mesta. Členovia, ktorí nebudú obyvateľmi mesta, budú platiť členské podľa rozhodnutia klubu, či spolku. Dobrovoľné členské poplatky ostanú zachované podľa rozhodnutia konkrétneho klubu, či spolku. Toto opatrenie sleduje odstránenie prekážok pre členstvo v prípade slabších sociálnych skupín. Nesmieme pripustiť vytvorenie nesociálnych skupín obyvateľstva v meste, pretože takýto stav vážne naruší pevnosť a stabilitu mestskej komunity
  3. Dotácie budú poberať aj obe najrozšírenejšie cirkvi v meste. Doba si žiada spoluprácu a cirkev má významné miesto na ceste rozvoja mesta. V tejto veci je potrebné dať hlavy dokopy s druhou stranou a vymyslieť takú formu začlenenia a spolupráce, aby vznikli aktivity, ktoré zachovajú efektívne použitie finančných zdrojov a v konečnom dôsledku  prispejú k posilneniu verejného blaha, čo je cieľom celého snaženia.
  4. Spolky a kluby budú pracovať vo štvorročnom cykle. Znamená to, že konkrétny klub alebo spolok bude vedieť koľko financií dostane ročne po dobu štyroch rokov.  Toto opatrenie umožní klubom a spolkom plánovať svoju činnosť na dlhšie obdobie, čo s istotou povedie ku skvalitneniu ich činností.
  5. Z dotácie budú môcť kluby a spolky vyplácať mzdy pre trénerov, vychovávateľov, metodikov a pre osoby, ktoré riadia a pracujú v kluboch. Dnešná prax v meste je na úrovni skrutkovača a ucha, svet je inde, požiadavky sú inde, situácia je iná, treba sa jej prispôsobiť. Vyplácanie miezd, resp. ich výška bude určená v príslušnej zmluve medzi mestom a konkrétnym klubom, či spolkom.
  6. Kluby a spolky, ktoré sa budú uchádzať o dotáciu, budú povinné predložiť plán činnosti na celé štvorročné obdobie. Plán bude obsahovať konkrétne ciele, ktoré chce klub, či spolok dosiahnuť, metódy a spôsoby, ktorými bude pracovať. Ročné plány činnosti sa budú spätne vyhodnocovať. Samospráva si zachová právo ponížiť, alebo odňať dotáciu v prípadoch, že klub, alebo spolok nebude plniť plán a ciele, ktoré si sám vytýčil. Tieto záležitosti bude upravovať zmluva medzi mestom a klubom, či spolkom.
  7. Ako je naznačené v bode 6., činnosť spolkov a klubov a ich rozsah nebude určovať ani primátor, ani poslanci, ale kluby a spolky samotné. Má to železnú logiku. Kto iný, ak nie klub vie čo chce robiť, načo má a o čom sníva. Týmto opatrením sledujem jeden dôležitý cieľ. Chcem dosiahnuť komparatívnu výhodu, ktorá spočíva v spojení  miestnych a mimomestských zdrojov. Čo mám na mysli ilustrujem nasledovným príkladom. Plavecký zväz bude hľadať klub za účelom vytvorenia celoslovenského strediska mládeže. Zväz je schopný zaplatiť dvoch trénerov a metodika. Požaduje však, poskytnutie plavárne v rozsahu dvoch hodín denne.  Poskytnutie plavárne stojí 25 tisíc euro ročne. V meste vyhovujúcu plaváreň máme, mestský plavecký klub má na to, aby takéto stredisko zvládol, požiada o dotáciu vo výške 25 tisíc euro, ktorú na základe štvorročnej zmluvy medzi zväzom a klubom  Takýchto možností je v praxi veľmi veľa. Jedno majú spoločné. Pozdvihnú úroveň, kvalitu, rozsah a možnosti športu , kultúry a umenia, čo je v záujme obyvateľstva mesta. Bez výnimky.

Mesto odkúpi späť pozemok  na ktorom je  umelý futbalový trávnik. Mnoho ľudí nevie, že umelá futbalová plocha je vo vlastníctve súkromných osôb. Túto plochu treba odkúpiť, revitalizovať ju doplniť vhodnou infraštruktúrou.

 

Mesto priprav í výstavbu viacúčelovej športovo kultúrnej krytej haly.  Táto hala by mala byť súčasťou programu 2025. Pôjde o stavbu, kde sa budú môcť  hrať viaceré športy, nielen futbal, ale aj basketbal, hádzaná, volejbal a ostatné halové športy. Okrem športovej činnosti bude možné v hale usporiadať koncerty, spoločenské akcie . Súčasťou haly budú aj parkoviská, kancelárske a obchodné priestory, ubytovacie a reštauračné kapacity a priestory pre realizáciu komunálnych služieb.

 

Navrhovaná koncepcia športu, kultúry a umenia má za cieľ pozdvihnúť spoločenskú úroveň v meste, vytvoriť čo najlepšie podmienky športového vyžitia aktívnych športovcov a umelcov, zvýšiť rozsah a kvalitu voľného času všetkých obyvateľov mesta a v neposlednom rade zachovať a rozvíjať športové a kultúrne tradície nášho národa.

 

 Mnou navrhovanú koncepciu športu, kultúry a umenia považujem za dôležitý  prvok, ktorý má prispieť k naplneniu cieľov Programu 2020 a Programu 2025.

 

 

 

Samospráva spravuje školy na základnom stupni. Má reálne možnosti zmeniť vyučovací systém tak, aby obsahovo zodpovedal prítomnosti a blízkej budúcnosti.

V prípade úspechu vo voľbách prinesiem do základného školstva tieto zmeny:

1.      Začnem diskusný proces s kompetentnými ľuďmi, ktorého cieľom bude definovať a obsahovo naplniť nový systém školského vyučovania

2.      Zorganizujem verejné hlasovanie v otázke nosenia rovnošiat pre žiakov základných škôl

3.      Do vyučovacieho procesu sa zavedú tieto predmety ako povinná výučba:

        finančná gramotnosť

        náuka o spoločnosti

        pôsobenie športových a kultúrnych činností vykonávané žiakmi

        praktické vyučovanie pracovnej výchovy

 

Mladá generácia dnes čelí omnoho zložitejším podmienkam, ako to bolo pred niekoľkými desaťročiami. Základné školy by mali byť tým miestom, kde sa deti a mládež dobre pripraví na pracovný a osobný život.